Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: slokdarmkramp
BerichtGeplaatst: 06 jul 04 22:00 
actief lid

Lieve mensen
Kent iemand mijn probleem??? Ik kan steeds minder eten. Het begon twee jaar geleden met af en toe het gevoel dat het eten bleef steken in mijn slokdarm. Het is langzaam steeds erger geworden en nu gebeurt het wel zo'n vijf keer per eten. Het blijft steken ter hoogte van mijn adamsappel. Het maakt niet uit of het vlees of bijvoorbeeld yoghurt is. Alsjeblieft.... als iemand het herkent... Mijn huisarts wil me alleen helpen wanneer ik een manometrie laat maken: met een slangetje door de neus tot aan de maag en dan gelijktijdig iets drinken waardoor ze metingen kunnen doen, het moet bij mijn volle bewustzijn EN IK DURF NIET... ik hoop zo dat het psychisch is, maar het duurt al zo lang en het is zo hevig...

Liefs Loesje

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jul 04 8:17 
actief lid

Hoi Loesje,

Zoals ik vorige keer in een ander berichtje al zei heb ik dat dus gehad een paar maanden toen mijn moeder was overleden.
Mijn eten bleef ook midden in mijn keel steken, de 1e keer dacht ik nog nou ja zeg gek want ik kreeg het meteen heel warm en moest zeker 3 keer proberen te slikken wilde het voedsel doorgaan maar dacht er verder niet bij na, 2e liet ik ook nog gaan maar na de 3e keer werd ik steeds banger om te eten.
Bij mij leek het net of mijn keel spieren ermee stopten een paar sec en dat is natuurlijk doodeng als je eten zo vast zit.
Stikken doe je niet zomaar hoor maar ik heb het daarna heel moeilijk gehad, ik kon op een gegeven moment zelfs door de angst niet meer zelf slikken (speeksel) en het was net zomer dus ik kon heel weinig drinken.
Ik heb toen zo moeilijk gezeten en zei vaak, die fobie voor overgeven dat kan ik nog hebben maar dit??? :no:
Maar je ziet het...ik kon het wel hebben!
Ik zat onwijs over het eten in en heb toch weken lang heel slecht en weinig gegeten en gedronken maar zoals je ziet is het toch weer goed gekomen. ( en nog wat kilootjes kwijt erbij ook :) )
Ik probeerde het op een gegeven moment maar wat positiever te zien en er wat humor in te gooien en dat helpt ook!!
Mijn keel is daarna in die 3 jaar maar 2 keer nog geblokkeerd en daarna nooit meer ondanks mijn angst.
Nu eet ik alles weer gewoon, soms als ik wat stress heb dan merk ik wel dat het een "zwaktepunt" is maar voor de rest drink ik weer volop en eet ik weer gewoon dus het komt goed.
Probeer echt niet te veel te focussen op het eten en je keel want dan juist wordt het erger.
Probeer onder het eten afleiding te zoeken, kijk goed rond in je kamer als je een hap neemt en probeer je toch te ontspannen.
Ik had hier dus ook nooit van gehoord maar nadat ik het had heb ik zoveel verhalen gehoord en het blijkt dus behoorlijk vaak voor te komen.
Heel veel sterkte!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: slokdarmkramp
BerichtGeplaatst: 07 jul 04 9:23 
Ere-lid

Images: 167
loesje schreef:
Mijn huisarts wil me alleen helpen wanneer ik een manometrie laat maken: met een slangetje door de neus tot aan de maag en dan gelijktijdig iets drinken waardoor ze metingen kunnen doen, het moet bij mijn volle bewustzijn EN IK DURF NIET... ik hoop zo dat het psychisch is, maar het duurt al zo lang en het is zo hevig...

Hoi Loesje, ik ken het niet. Gelukkig! (voor mij dan)

Allereerst wil ik even zeggen dat ik er in geloof dat klachten als deze (ook hoofdpijn, misselijkheid etc) altijd voor een gedeelte psychisch zijn en een gedeelte lichamelijk. Het is niet zo zwartwit als de dokter doet geloven. Want ook al vinden ze via het onderzoek een lichamelijke oorzaak, dan kun je je altijd afvragen: waarom heeft je lichaam dit nodig om zo te reageren? En ook al zou een psycholoog een psychische oorzaak vinden dan is de vraag: waarom krijg je precies dit? Het blijft je zwakke plek.

Ik vind het erg kortzichtig van je arts om je te dwingen dat onderzoek onder te gaan. Hoe is je contact verder met je huisarts? Als hij altijd zoveel onbegrip heeft dan is het misschien een idee om een andere huisarts te zoeken? Wacht anders totdat hij op vakantie is en ga naar zijn vervanger.

Dit vond ik op internet:

Citaat:
De slokdarm vormt de verbinding tussen de mond en de maag. Voedsel wordt door de slokdarm geleid door middel van slikken en regelmatige spiersamentrekkingen door de slokdarmwand van boven naar beneden. Een zeldzame aandoening waarvan de oorzaak niet bekend is, is kramp van de slokdarm (achalasie). Regelmatige en herhaalde spierkrampen, pijn in de borst, slikproblemen en opgeven van maagsap zijn de verschijnselen. Een arts kan eventueel een krampstillend middel voorschrijven. Behandeling is moeilijk, de patiënt zal met de kwaal moeten leren leven.

Het lijkt me niet al te moeilijk om dat middel voor te schrijven zonder dat onderzoek. Ga je al naar een psycholoog? Ik denk dat je via een psycholoog er mee kan leren omgaan en/of kan achterhalen wat de psychische oorzaak is.

*Margaret - 41 jaar - eigenaar Webmastery (wij beheren websites & social media voor organisaties, zie webmastery.nl) - getrouwd met Daniël - baasje van doesjes Mozes en Noah en kat Elvis*

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jul 04 10:45 
super actief lid

Hoi Loesje

Kramp is volgens de Chinese traditionele geneeskunde een verstoring van de leverenergie. Het misselijke gevoel en de spastische darm die vele van ons hebben is ook daar aan te wijten. Ook mensen met astma hebben een verstoorde leverenergie. Leverenergie wordt verstoord door wrok, woede en verdriet. Acupunctuur zou dit soort kwalen waar de medische wetenschap weinig definitieve oplossingen voor heeft kunnen verhelpen. Ook kruiden van een tibetaanse arts kunnen heel goed werken. Dat laatste zou ik zeker aanraden, omdat het niet echt duur is vanwege de weinige sessies die nodig zijn en wanneer je extra plus verzekerd bent, krijg je 70% vergoed door het ziekenfonds. In Nederland is er één Tibetaanse arts in Amsterdam (prinsengracht). Voor meer informatie zie http://www.tibetaansegeneeskunde.nl/.

Groetjes,

Serge

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur