Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 14 aug 13 9:14 
mega actief lid

seicento schreef:
Ik vroeg mij ook af of er mensen zijn die zo angstig zijn of zijn geweest, dat ze al misselijkheid ervaarden bij een bepaald woord wat in verband kan staan met eten. zoals bijv. het woord vis of ei. het woord eten... En of er mensen zijn die filmpjes zien in hun hoofd. Als ik bijv. probeer te eten zie ik mezelf naar de wc rennen om over te geven enzo, ik hoor ook geluiden... Ik wordt ook misselijk van bijv. de geur van lekkere oliebollen. Ik twijfelde eerst over zwangerschap terwijl het helemaal niet kon eigenlijk, omdat ik zo'n panische ben die elke 2 weken een test doet en stipt de pil inneem. maar dat was gelukkig niet aan de hand waaruit ik kon opmaken dat dit puur door de angst komt. Dat wil ik eigenlijk ook wel weten, of er mensen zijn die niet meer intiem durven te zijn met hun vriend/vriendin uit angst voor zwangerschap.

Nou meis, ik herken dit allemaal, de lucht van het eten, daar word je dan al misselijk van.
Ook die filmpjes, ik zie ze vaak, en ook dat geeft dan weer misselijkheid, dat hoort allemaal bij onze fobie.
En die angst voor een zwangerschap, heel herkenbaar.
Maar ja, ik had er al 3, maar wilde echt nooit meer zwanger raken.
Uiteindelijk heeft de dokter mijn man overgehaald om zich te laten sterreliseren.
Maar dat was dan toch weer een beetje anders omdat we al 3 kinderen hadden.
En die zenuwen in je buik, ik weet er alles van.
Nu ik medicijnen slik gaat dit een heel stuk beter, maar die fobie gaat bij mij niet meer over, het blijft een zwakke plek, maar het is nu wel leefbaar.
Ik hoop dat ze je heel serieus gaan nemen.
Een tip, ik heb nooit over mijn angst durven praten omdat ik me ervoor schaamde, dus ze hebben me ook nooit goed kunnen helpen.
Dus gewoon praten over de dingen waar je bang voor bent en hoe het voeld.
Gelukkig word deze fobie steeds meer bekent, toen ik in therapie was, wist niemand van het bestaan van deze fobie, ik ben er een jaar of 5 geleden pas achter gekomen dat het een naam heeft.
Ik ben nu te oud, mij kunnen ze niet meer helpen, maar jij bent nog jong, er zijn al best veel mensen die er wel afgekomen zijn.
Lees het topic, genezen emetofoben.
Sterkte meis, je komt hier doorheen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 aug 13 11:32 
actief lid

Wat erg dat je je zo vreselijk voelt... mensen/hulpverleners beseffen niet wat een impact het heeft om niet serieus genomen te worden... Als ik jou verhaal zo lees denk ik echt dat je medicatie nodig hebt. Al is het maar voor een tijdje, tot de therapie een beetje zijn werk begint te doen. Niks mis met medicatie te nemen, het ondersteund je om door deze moeilijke periode te komen.

Ook het zelfverminken of jezelf pijn doen herken ik sterk. Ik heb het vroeger,in het diepste dal, ook gedaan, met gevolg dat mijn lichaam één slagveld werd,geen goed idee dus... Maar ik begrijp je drang ernaar wel, het geeft je een pijngevoel dat je even afleid van de andere pijn/angst. Maar eens je begint... Zelfs nu, 10j later, durf ik nog wel eens een streepje te trekken als ik me diep ongelukkig voel, ik raad het je dus ten sterkste af, want uiteindelijk helpt het net niets... :no:

Ik kan ook heel moeilijk het onderscheid maken tussen echte misselijkheid en misselijk van angst... Maar ik probeer me dan te realiseren dat voor ik zo angstig werd ik nauwelijks misselijk was,en dat de kans dus heel groot is dat de misselijkheid (weeral) van de angst voorkomt, hopelijk kan dit jou ook wat helpen.

Eigelijk is heel deze fobie een verkeerd en onrealistisch beeld van het leven. De kans dat we braken in het openbaar is zoooo klein,maar toch zijn we elke minuut angstig... Hoe vaak braakt een persoon jaarlijks gemiddeld? 2 tot 3 keer ruim genomen? (zonder alcoholmisbruik,dus enkel gebasseerd op ziekte) en toch zijn wij elke dag opnieuw bang om ziek te zijn,gek toch? :whistling:

Wat ik wil bedoelen is,dat het bij mezelf soms helpt om eens cijfertjes boven te halen, en eens ehct IN het leven te stappen ipv in mijn eigen denkwereld. Want als puntje bij paaltje komt is de kans gewoon erg klein dat er iets gebeurd waar wij zo bang voor hebben. En als het dan nog zou gebeuren? waarom moeten wij dan zo angstig zijn? héél de wereldbevolking braakt wel eens, maar zovelen gaan daarna frisjes verder met hun leven, dus lijkt het mij niet zo'n big deal,toch?

Als we dat onze hersenen nu eens kunnen duidelijk maken :yes: Het lukt me niet altijd,maar het is het proberen waard!

Oh ja, en in erge noodsituatie's heb ik altijd een flesje met druppeltjes rescue bach bloesem bij de hand. volledig homeopathisch en het helpt om snel terug kalm te worden in een panieksituatie, zo te verkrijgen (ik haal het online) niet al te duur en het zorgt voor gemoedsrust. Alleen het idee dat je dit op zak hebt zorgt al voor een pak kopzorgen minder.

Hopelijk heb je hier iets aan, en ik wens je veel succes met de volgende therapie :thumbup:

You only fear what you can't control...but can you control what you fear?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 aug 13 8:10 
Niet meer te stuiten zo actief lid

Ik zie ook vaak filmpjes in mijn hoofd, vooral na een nare ervaring.
Ruiken kan ik (gelukkig) niet dus daar heb ik geen last van.
En ik word beroerd van het 'S-woord'. Ik kan het zelfs niet schrijven hier
maar een ander woord voor &&^%$# dus. Dat vind ik overigens heel belachelijk van mezelf :wacko:

Als je zo bang bent voor zwangerschap kun je misschien extra maatregelen nemen. Dan is dat ook weer opgelost. Bijvoorbeeld extra een spiraaltje of condoom of wat dan ook.

,
leeftijd zoals mijn achternaam, grootste dierenvriend op aarde....levensmotto: wat mot dat mot!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur